Tuesday, May 29, 2007

علامات الحب لابن حزم الاندلسى من كتاب طوق الحمامة




علامات الحب

اول علامة هى ادمان النظر والعين هى باب النفس الشارع
تانى علامة هى الاقبال بالحديث والانصات الية اذا تحدث
استغراب كل ما قد يأتى بة الحبيب وكانة عين المحال وخرق العادات
وتصديقة ولو كذب وموافقتة ووان ظلم والشهادة له وان جار
الاسراع بالسير نحو المكان الذى يكون فيه والتعمد وادنو منه
الاستهانة بكل شىء جليل يدعوا الى مفارقته
روعة تبدو على المحب عند رؤية من يحب فجأة وطلوعة بغتة
يجود المحب بكل ما يستطيع بة فكم بخيل جاد وجبان تشجع
وغليظ الطبع تطرب وجاهل تأدب وفقير تجمل وذى سن تفتى وناسك تفتك
وهذة العلامات تكون قبل استعار نار الحب
فأذا تمكن الحب
_تهوى الحديث مع من تحب
_التعمد لمس اليد عند المحادثة
_لمس ما امكن من الاعضا الظاهر
_شرب فضلة ما ابقه المحبوب بالاناء
علامات مضادة
الثلج اذا ادمن حبسه فى اليد فعل فعل النار
الفرح اذا افرط قتل
الغم اذا افرط قتل
الضحك اذا كثر واشتد اسال الدمع من العينين

تابع العلامات
__فأنك بينما ترى المحبين قد بلغا الغاية من الاختلاف
فلا تلبث ان تراهما قد عادا الى اجمل الصحبة
وسقط الخلاف وانصرفا فى ذلك الحين الى الى المضاحكة والمداعبة
فاذا رايت هذا من اثنين فلا يخالجك شك فى ان بينهما سرا من الحب دفينا
_ ومن علاماتة حب الوحدة والانس بالانفراد ونحول الجسم دون حد
_ السهر من اعراض المحبين
_ ومن اعراضة ايضا الجزع الشديد والحمرة المتقطعة تغلب علية
عندما يرى من اعراض محبوبة عنه ونفاره منه
_البكاء من علامات الحب فمنهم من هو غزير الدمع سريع البكاء
ومنهم من هو عزيز الدمع لكن قلبة يتفطر ويتقطع

؛_ سوء الظن
بين المحبين (النار فى بدء امها شرر ومن صغير النوى ترى الشجر
)

Sunday, May 27, 2007

القلوب بيد الرحمن

من كتاب طوق الحمامةلابن حزم الاندلسى المولود بقرطبة 994 من الميلاد
يقول بن حزم ان الحب اولة هزل واخرة جد دقت معانيه لجلالتها ان توصف فلا تدرك حقيقتها الا بالمعاناة
وليس بمنكر فى الديانة ولا بمحظور فى الشريعة اذ القلوب بيد االله عز وجل
وقد علمنا ان سر التمازج والتباين فى المخلوقات انما الاتصال والانفصال والشكل يستدعى شكلة والمثل الى مثلة ساكن
والله عز وجل يقول "هو الذى خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها ليسكن اليها
فجعل علة السكون انها منه ولو كان سبب الحب حسن الصورة الجسدية والشكل لوجب الا يستحسن الانقص من الصورة ونحن نجد كثيرا ممن يؤثر الادنى ويعلم فضل غيرة ولا يجد محيدا لقلبه عنه ولو كان للموافقة فى الاخلاق لما احب المرء من لا يساعده ولا يوافقه فعلمنا انه شىء فى ذات النفس وربما كاانت المحبة لسبب من الاسباب وتلك تفنى بفناء سببها
بن حزم الاندلسى

Friday, May 25, 2007

صورة من المريس مركز ارمنت سابقا الاقصر حاليا والدعوة عامة للجميع





دى صورة الحاجة ام عبد العزير ابو عمران من قرية المريس مركز ارمنت جمهورية مصر العربية سابقا تتعرض للتهجير القسرى علشان شويةمستثمرين غامضين لعمل المينا السياحى الضخم العملاق الفاتحة ا

المراكب مش بيوت والعيال لسة بتندة ع العيال

العيال تكبر تسافر العيال تكبر تهاجر والمراكب مش وطن

والبيوت زى قلوع مراكب تبحر تسافر يادوب تبان

الجبل مستنى حد يرجع والنخيل حران فى طوبة

والمراكب مش بيوت المراكب مش وطن

ناصر النوبى

اسباب وجيه للفرح ديوان شعر جديد للشاعر عمر مصطفى من شعراء الجميزة المعاصرين



خلينا نستفسر عن اول الفراشات

عن اروق الينابيع

خلينا لما نضيع مننتهيش فجأة

غجرية فى عنيكى بترقص اسبانى وبتنشر المناديل

الغروب فى اسوان


يبوس اخر شعاع الصوارى
يحمر لون الجبل تصرخ قلوب النوارس
نخيلى تسجد طرب لصوت الغريب
لما النهار ينوى السفر الطير يعود
يطير قلبى فرح بالشذا يفوح تغير منو الورود
تضوى النجوم فى السما
زى الشهاب انا بتولد فى الليل
ناصر النوبى

Tuesday, May 22, 2007

انقذو المريس بقلم ناصر النوبى

Filed under: صحافة شعبية, أخبار, سياسة — sHaRkAwY @ 10:50 pm


ناصر النوبى شاعر صعيدى وخبير سياحى وعاشق أصيل لتراب البلد دى، اتصل بى وكله حزن وأخبرنى أن بلدتهم

ستهدم خلال الفترة المقبلة، لم أفهم، فقال لى خمسميت فدان واكتر هايتبوروا وتمنتلاف بنى آدم هايتشردوا
عشان شوية رجال اعمال ******هايعملوا فنادق على أراضيهم، لم أفهم، قال لى سمير فرج اتقدم باقتراح للريس
بعمل مرسى نيلى للمراكب عند بلدنا المريس اللى كانت تبع أرمنت بعد كوبرى الاقصر، فوافق
الريس ضموا البلد للاقصر وقالوا هايعملوا الامرسى ثم فوجئ اهالى القرية بقرار وزير التنمية
المحلية وقرار رئيس الوزرا بنزع اراضيهم للمنفعة العامة عشان بنا فنادق ….
لناس قالت فنادق ايه احنا رسينا على ان الموضوع مرسى نيلى وخلاص…
قاللهم لأ سمير فرج اتفق مع مجموعة مستثمرين على انه يجيبلهم ارض القرية يعملوا عليها
الفنادق…
لناس قالت طب ميشفوفو حتة تانية غير هنا ما الظهير الصحراوى لازق فى البلد عل
ى بعد عشر دقايق بالعربية ميعملوا فيه منتجعات سياحية هى داقت على الشري ط الضيق اللى بيأكلنا ده.
طب هى مصر ناقصة:
اقروا معايا رسالة الشاعر الصديق ناصر هاتوضح اكتر….



أليس هناك فى هذا العالم من يفهم ويفهمنى، تطن فى أذنى كلمات موال الحزن القديم منين أجيب ناس لمعناة الكلام يتلوة، ولية ياحبايب تبيعونى رخيص، وانا الغالى لوطلعونى الجبل لاطلع على راسى، ولو قرشونى الحصى لاقرش على اضراسى. يهتف داخلى هاتف حزين فأردد دامعاً مع الناى الصعيدى: ما خاين يا زمانى وديت حبيبى على فين، ما يمكن يعود تانى مشى وساب قليبى حيران، ما يمكن يعود تانى!
تفت: آه م الوطن ع الوطن، تذكرت عودتى لبلدتى المريس بعد غيبة، حين دخلت علي امى فاطمة حسين الرسد ووجدتنى حزينا مكتئبا فبادرتنى بصوتها المتهدج القديم قدم أرضنا: قوم يا عبده انزل الشارع شوف اصحابك، روح افتكر الناس، افتكر الشارع اللى كان بيوديك المدرسة، روح سلم على الناس، وارفع راسك لفوق يا ولدى، الا الوطن يا ناصر الا الوطن! ورغم أن هذة الواقعة قد مرت عليها سنوات كثيرة إلا أننى أذكرها ولم تجف رطوبة كلماتها فى صحارى الذامرة. وكلما هاجمنى الاكتئاب والحزن لما يحدث فى بلدى مصر اتذكر كلمات أمى تلك، فيشتد ايمانى بقدرتنا على النهوض ثانية، واتصالح مع احزانى. امى تلك الصعيدية العبقرية تذكرنى دائما بأحمس نفرتارى التى ارسلت ابنائها واحفادها للدفاع عن مصر وطرد الهكسوس المستعمرون! المرأة فى الصعيد هى الكون الذى يحرك الكواكب حواليه وهى مركز الجاذبية الارضية. لهذا مهما دارت بى الرحى وأخذتنى دوامات العمل والانشغال والسفر أجدنى اسقط فى النهاية فى حضن امى، اجده وادعا رفيقاً حانيا عندما تجور على الايام ليمنحنى سكينة وطمأنينة.
ا استطيع تخيل ان تترك امى فاطمة بت حسين القاضى منزلها القديم الذى عاشت فية منذ اكثر من خمسين عاما لتذهب حيث لاشئ، تقترب من الثمانين عاما ومنذ أكثر من ستين عاما تزوجت ابى الشيخ النوبى وهى بنت السابعة عشر، وعاشت فى هذا البيت، الذى مثل لنا الحلم والوطن، لا اتصور ان ياتى اليوم الذى أراها وقد تركت بيتها شريدة، ولا اتخيل ولو للحظة ان ابى المريض سيترك بيته، وما يزيد لوعتى واساى ان يحدث هذا لابى وهو غائب عن الوعى بعد ان اصيب بالجلطة. إنهم قساة وعميان. يقتلون الفقراء لكى يسمن غنى، يهتكون شفاف الوطن لكى يأنس رجل أعمال لم يشبعه المال بعد.
ى فبراير الماضى صدر القرار القاتل رقم 264 لسنة 2007 بانتزاع آراضينا وبيوتنا للمنفعة العامة أى منفعة عامة لا ندرى، لوكانت منفعة تسعد ملايين المصريين كالسد العالى لضحينا ووافقنا وهجرنا أرضنا كى ينعم أهلونا بالحياة، لكنهم أتوا سالبين لأرضنا بحجة تنفيذ مشروع سياحى ومراسى مراكب سيايحة وهى حجة تتيح لهم بقرار ممهور بتوقيع وزير التنمية المحلية ووافق علية رئيس الوزراء نظيف فى 7 فبراير 2007سيتم الاستيلاء على 550 فداناً من اجود الاراضى الزراعية وأكثرها خصوبة على الاطلاق فى صعيد مصر، وتحديداً بقرية المريس مركز ارمنت محافظة قنا التى ضمت حديثا لولاية المجلس الاعلى لمدينة الاقصر خصيصا لتنفيذ هذا المشروع القاتل. الذى سيأكل تلك الأراضى وسيتم بموجب حم اعدامه الاعمى ازالة اكثر من 2000 بيت فى المرحلة الاولى ليضر بوجود ما لا يقل عن 8000 نسمة مجبراً إياهم على المغادرة دون سبب قومى وجيه لتهجير أصحاب الأرض قسراً أو حتى تعويض عادل يسلوهم عما فقدوا. صدر القرار غير المبرر الذى يريد أن يبنى من خلال مشاريع غير مبررة وغير مفهومة وعلى حساب الغلابة أصحاب الأرض.
الموضوع اكثر تراجديا مما قد يتخيله البعض، إنه ليس مجرد تمسكا عاطفيا بمسقط الرأس وأرض الجدود، وهو حق أوجب بالاستمساك به مهما كانت المصاعب، لكن الحكاية أكبر من هذا، إنه بيزنس معجون بعفن الفساد وقسوة الاستبداد يطل برأسه الشيطانية فى المريس وفى بقاع كثيرة فى بلدنا. إن الحكاية فى مريس هى جزء من هوجة عودة الاستغلال الارستقراطى للسيطرة على اراضى المصريين البسطاء. هاهو الزمن يعود للوراء وستنهب آراضي عائلتنا التى ورثناها عن جدودنا ورعيناها. ديدان الأرض جاءوا بأموالهم الملوثة الرخيصة وبطش الحكومة التابعة لهم ليبنوا شيئا هزليا يسمونه توسع سياحى على حساب أوطاننا ومعايشنا وروحنا. فى العالم كله تجد الفنادق غير ملتصقة بمناطق الآثار، ولا تجرح المشهد الاثرى، ولا بيئته، لكنهم هاهنا يعتدون على كل غالى، يريدون اليوم بناء الفنادق فى حرم النيل، وفى حرم الآثار والقلاع التاريخية وغداً سيأتون لبناء فندق فى حرم الكرنك، وإن غداً لناظره قريب، أغبياء وفاسدون، يريدون شريطنا الاخضر الضيق باى ثمن، رغم أن الظهير الصحراوى المتسع لبلدتنا على بعد عشرة دقائق بالسيارة وربما أقل، بضع كيلومترات، وتجد سهولا تصلح لمنتجعات وفنادق سياحية، تصلح لمشروعات نهضة تعمر الصحراء ولا تأكل أراضينا الزراعية الضئيلة التى لم يتبق منها إلا أقل القليل.
يريدون تشويه قريتى الجميلة بما يظنونه تطوراً، قرية المريس التى حصلت العام الماضى على جائزة اجمل القرى بمحافظة قنا إذ أنها قرية غير عشوائية تتسم بشوارعها المنتظمة الكبيرة وبيوتها الجميلة وبنسبة تعليم عالية جدابين أبناءها، المريس اسم مصرى قديم يعنى مرسى حيث تتمتع بموقع جغرافى رائع جنوب غرب الاقصر كانت تتبع مدينة ارمنت حتى العام المنصرم، قريتى التى يضرب بهواءها المثل السارى: روح يا هوا يا مريسى نشفلى قميصى. وأورد احمد تيمور باشا فى كتابه الامثال الشعبية مثلاً شعبياً فى وصف المريس يقول: اذا جالك طياب المريسى لازم توطى. ويعنى ان اتجاه الريح جنوبى بقرية المريس وهى ريح معاكسة تلزم اصحاب الصنادل والمراكب القديمة بالبيات الاجبارى، ولقد رأيت الملاحين بأم عينى منذ اكثر من ثلاثين عاما وهم يقومون بشد صنادلهم بطول الشط من عند كوبرى الاقصر الحالى وحتى أرمنت الحيط على امتداد اكثر من 7 كيلومترات حتى يتسنى لهم الإبحار بسرعة أكبر.
المراكب مش بيوت
والعيال لسة بتندة على المراكب
هالووة .. هالوووووه
العيال تكبر تسافر
العيال تكبر تهاجر
والمراكب مش بيوت
والبيوت زى قلوع فى بحر
تبعد يادوب تبان
والمراكب مش وطن
والعيال لسة بتندة ع العيال
العيال لسة بتندة ع المراكب
هالووووة هالوووة
والقلوب اه م القلوب
الجبل مستنى حد يرجع
والنخيل حران ف طوبة
اصل الهوا عرقان
والمراكب مش بيوت



العيال فى بلدنا المريس كل ما يشوفوا مركب فى النيل ينادوا بمنتهى الحب على المراكبى ويرحبوا بالسياح اللى عليها من غير ما يعرفوهم هالوووة هالووووة. مساكين غلابة . لم يدركوا أنه سيأتى اليوم الذى سيتحولون فيه هم وأهليهم لضحايا لهذه المراكب التى طالما أحبوها. كثيرا ما حلمت فى طفولتى أن ترسو مركب من هذا المراكب العابرة فى بلدنا كى أرى الخواجات واتحدث إليهم، كان أملى الصغير أن أتسلق المركب، ألمس كل قطعة فيه، أبحر به.
مرت الأيام تخرجت من الجامعة لأعمل مرشداً سياحياً، أتحدث الاسبانية، عملت عبر سنوات عديدة مع السياح الاسبان والاتين من أمريكا اللاتينيةولم أعد ذلك الطفل الحالم برسو مركب فى قريته، وقد اصبح العيل اللى كان بينادى على المراكب من ركاب المراكب، يرى السواح ويحادثهم ويقول لهم عن قريته وعظمتها ونيلها وأهلها، أعود لبلدتى فيطمئننى مشهد أطفال المريس ينادون المراكب، والسواح الأجانب يستمتعون بمشهد البيوت المبنية من الطوب الاخضر وبانوراما النيل العظيمة، حميمية المصريين وحبهم لهم، وهو مشهد طالما حدثنى الكثيرين من السياح الذين عملت معهم بأنه مشهد يرسخ فى ذاكرتهم ويرطب قلوبهم التى أخافتها التحذيرات والادعاءات بأن مصر غير آمنة، النيل والزرع والناس، هذا ما يحببهم فى المشهد.
حاولت التخلص من مشاعرى كمتضرر من هذا الطغيان على قريتى، وسألت نفسى كمرشد سياحى يعمل فى هذه السوق ويدرك نبض السائح من واقع تعامله المباشر واليومى معه، هل من المهم بناء الفنادق الثمانية عشر العملاقة هاهنا، ألم يتعلمو بعد مما فعلوه بساحل الاقصر، ألم يدركو بعد أن الامر يقتضى التريث والتخطيط العقلانى. أليس هناك من يقدم له خريطة واعية لاستخدامات الاراضى لتطوير تلك المدينة واطرافها خلال خمسين عاما قادمة دون أن نخاطر بتجريف مزيد من أراضينا ودون أن نضر بالنيل وشواطئه، ثم ناقضت نفسى وتسألت أى ضرر سيلحق بالسياحة اذا تم بناء ثمانية عشر فندقا فى بلدنا المريس ونفذ هذا الميناء العملاق الذى يلخص حجة المنفعة العامة التى قال بها القرار. راجعت من واقع خبرتى حقائق السياحة فى الجنوب، تقوم برامج السياحة فى الاقصر واسوان على المناطق الثقافية المرتبطة حضاريا بتاريخ الاماكن
وبالجغرافيا المميزة لوادى النيل، ويشعر السائح بحمبمبة القربى بالتاريخ عندما يشعر بالاتساق بين الماضى المتجسد فى المعابد والصروح وبين واقعها الجغرافى، وفى العالم المتحضر يدرك خبراء السياحة هذا البعد فيقومون بتخطيط استخدامات الاراضى المحيطة بالاثار بحيث لا يضر الاثر ولا المشهد المكون له، المسألة بسيطة، تخيل معى أن قام أحدهم باستغلال مشهد الاهرامات وطالب بعمل فنادق على الهضبة قريبة من الهرم كى يستريح السائق ويشاهدها عن قرب، ألم يحدث هذا فى الثمانينات وثارت ثائرة المصريين، إننى مدرك هذه الحقيقة بحكم عملى فى السياحة ومن خلال الملاحظات التى أسمعها من السائحين. إنهم لا يجدون مشقة فى الانتقال من فنادق جميلة على هوامش المناطق الموجود بها الاثر، بل الاتنقل هو جزء من جمال الرحلة السياحية، الاثار الثقافية غير الشواطئ، فى شرم الشيخ والغردقة يمكن أن تبنى الفنادق على الشواطئ باعتبارها مكان الجذب، وإن قامت دول عديدة بالتوقف عن هذا وتركت الشواطئ للاستخدام الجماعى ورحلت مناطق السكن والاقامة فى الداخل بعيدا عن الشواطئ، من خلال تخطيط عام للمناطق السياحية، المهم، كما نقول : ربنا عرفوة بالعقل، لكن الإيمان بربنا محتاج قلب، مثل الايمان بالوطن، ونهضته الذى يحتاج عقل وقلب.
الوطن مش بس ارض
الوطن طول وعرض
مصر الحضارة ليست تاريخ وحسب، ليست اثارا وحسب، ضيوفنا الاجانب يأتون باحثين عن المختلف انهم يعشقون الحضارة المصرية ويعرفونها احيانا اكثر منا. لا يهتمون كثيرا مثل أغبياء البيزنس لدينا بملاعب الجولف فذلك مما لا يعنيهم حين يأتون للأقصر، من تراه ذلك الغبر الذى سيضيع وقته للعب مباراة جولف تاركا رؤية هذا الكم اللانهائى من الآثار البديعة. أعرف ويعرف أهل المهنة مثلى أن السياح عندما يأتون الى مصر يبحثون عن ما هو مختلف مما لا يجدونة فى بلادهم، ولهذا عندما أقدم لهم أنا وزملائى من المرشدين هذها لحضارة نمزج فى شروحنا بين الماضى والحاضر ونأخذهم احيانا نحو المستقبل، ينبهرون لمرأى أهلنا، يسألون كثيرا عن العادات والتقاليد المصرية القديمة والمعاصرة، يشعرون بالحميمية عندما يتجولون بين بيوتنا التقليدية وأرضنا وبراحها، فيمكثون أكثر، يرتاحون من ضغط المدنية عليهم، يرتاحون حين يحجوبون النيل، أذكر أننى سألت أحدهم وكان مغرما بالتجول بالمراكب فى نيل الاقصر عن المشهد الذى يعجبه فى جولة النيل فسرح ببصره نحو قريتى وأشار قائلاً: هناك، حيث البيوت الصغيرة والاراضى الواسعة، وخضرتها المتلاحمة مع النهر، هناك أشعر أننى بعدت عن عالمى ووصلت بالفعل مصر القديمة، فقلت ألا يعجبك ساحل الاقصر، فأشار نحو مبانى الفنادق المتراصة التى ينبهر بها فاسدو السياحة وقال: هذه العشوائية المدنية تذكرنى بغباء الحضارة الحديثة، لكننى أرتاح كثيرا عندما أصل لهناك.
الصعيد فى مصر هو حصن الامان، هو الذى يحفظ العادات هو الذى يحتفظ حتى الان بثوابتة بالرغم ما يحدث من تغيرات، لا أقصد على المستوى الشكلى، فالصعيد ليس جلابية بارتى، تعجب السواح. الصعيد مش فلكلور. إنه عالم يشدك نحو التاريخ، يأخذك بناسه ومشهديته الحميمية لعمق إنسانى بعيد.
عندما أصل فى شرحى للسائحين للحديث عن اوزوريس الة العالم الاخر اتحدث عن عادات الدفن وطقوس العزاء التى تحدث حتى الان فى قريتنا المريس، وعندما أتحدث عن عيد فيضان النيل اتحدث عن نفس مظاهر الاعياد والميلاد التى عشتها أنا واطفال قريتى التى سيهدمونها، اله النيل عند المصريين القدماء اسمة حابى فى بلدنا حتى وقتنا هذا تحلف النسوة: (وحياة ملك البحر) !، لهجتنا ممتدة حتى الاباء القدامى، فكل الكلام فى بلدنا مكسور، بمعنى إن سألت أحدهم فى بلدنا: انت من فين؟ سيرد عليك: انا من المريس بكسر الراء، وهى عادة لغوية باقية من أثر اللغة المصرية القديمة!
نحن صعايدة، لا نبخل بالأرض إن احتاجها الوطن، لم نبخل بالدماء بالأمس فهل سنبخل بالتراب اليوم من أجل صالح الوطن، هذا دأبنا، ولا زلت أذكر كيف أن أبى الشيخ النوبى قد تبرع بالأرض الوحيدة التى يملكها هو شخصياً لكى تبنى عليها الوحدة الصحية والتى تدعى الآن مستشفى المريس، كانت هذة الأرض جنينة تربينا فيها، رائعة الحسن، تحوى من الطيبات ومختلف أنواع الفواكه الكثير، عنب ومانجو وتين، تبرع الشيخ النوبى بهذة الارض عن طيب خاطر، لم يجبره أحد على ذلك، رأى أن مصلحة المجموع فى هذا فبادر بتقديمها اسهاما منه فى بناء مستشفى لقريتنا،قٌدمها بكامل رضاة دون أن يقبل ادنى تعويض. ومن قبله اقام جدى يوسف مسجدا للقرية كما اقام ديوانا للعائلة تستغلة الان كل العائلات والبيوتات المجاورة دون أن يطلب شيئاً.
أعود لهذا الحلم برسو المراكب الذى استحال كابوساً على يد سمير فرج وعصابة البيزنس السياحى التى لا تبغى إلا الدمار، وأقول لهم وللجميع، قريتنا المريس ليست ضد التطور، ليست ضد الحداثة، إنها ضد الطمس القهرى لهويتها كقرية مصرية صعيدية، إنها ضد غياب العقل وضد العشوائية، ضد البيزنس القائم على سفح دماء الغلابة وقطع أرزاقهم ومعايشهم ونهب أراضيهم، ورميهم مشردين فى أماكن لا تليق بهم كبشر وكمصريين أصحاب حضارة، المريس ضد خيانة أمانة الاجداد، وضد حجب النيل وقتله وتدمير خصوبة أرضنا وما تبقى من ثروتنا الزراعية، المريس ضد إفساد المحيط الاثرى وبيئة الاثر لصالح مصلحة ضيقة نعتوها زورا منفعة عامة حماها رئيس الوزراء بقراره الذى أدعوه للعودة عنه والنظر فى بدائل مكانية لاقامة هذه المشروعات دون أن تكون على حساب التاريخ وروح المكان ومواردنا الزراعية وإنسانية البشر. قرية المريس قد تقبل بالمراسى بطول شاطئ النيل، لكن أن تدمر من أجل هذه المراسى 500 فدان ويزيد لعمل فنادق تجاورها، وتوسع سياحى أهوج وأعمى فهذا ضرب من الجنون لا يقبله إنسان، وخصوصا والظهير الصحراوى الذى صدعونا بتعميره موجود، وثمة تجارب فى مدن مصرية سياحية كثيرة على استغلاله للتوسع السياحى، والغردقة التى أدركو متأخرين كم يكلف مزاحمة الفنادق لأماكن الجذب السياحى فيها صارت تقدم نموذجا جيدا ومختلفا لأخذ الفنادق بعيداً عن قلب مناطق الجذب. الاوطان لا تعوض وفلوس الدنيا ليس لها أى معنى أو قيمة تقابلها، اذن لا حديث مقبول على حساب قريتنا المريس وطننا الصغير ولا نهضة بلدنا مصر، وطننا الكبير.
إننى أنادى كل المهتمين بحقوق المصريين وكل شريف فى هذه البلد أن يمد يده لمنع هذا العبث، اهتفوا معنى فى كل مكان وعبر كل وسيلة، يا حكومة ليس من المعقول لارضاء قلة قليلة من المثتثمرين تشريد الالاف من الاهل البسطاء ثروة والأغنياء بأنفسهم وارواحهم. اقيموا المراسى دون تدمير للنيل وشواطئه، القانون الحالى يلزمكم بذلك، وورثتم عن الاجداد قسم أن لا تتعدوا على النيل، ولرجال الأعمال الذين من بينهم شرفاء ووطنيون كثيرون أقول: عليكم بالدراسة وصدقونى يمكنكم بناء قرى سياحية مبهرة فى أماكن فى الظهير الصحراوى لا تبعد عن مدينة الاقصر اكثر من 10 دقيقة، هناك بدائل نافعة ولن تسبب ضررا لاحد، أرجوكم ألا تستهلوا الامر، نعم تستطيع الحكومة أن تبطش بنا اليوم وتهجرنا، لكن أحدا لن يرحمكم غداً وستحملون وزر جريمة لن تنسى، جريمة تشريد الآلاف وطردهم من بيوتهم وبيوت أجدادهم، وتدمير اكثر من 500 فدان من اجود الاراضى الزراعية وقتل الحياة وتهديد النيل.
يملؤنى الخوف من غد، فالناس صاروا كالموتى، لا يقفون إزاء الظلم، أشعر بضعفى وأنا أرى بيتى يهدم وأرض عائلتى تجرف طينتها الأصيلة، وتقتلع شجيراتها وتردم قنواتها، أتساءل بينى وبين نفسى تراه لو حدث هذا، فهل ثمة تعويض فى هذا العالم يمكن ان يرضى امى!



الشاعر
ناصر النوبى منصور
احد المتضررين من ضحايا المشروع العملاق .

Thursday, May 17, 2007

عمى دياب


عمى دياب زى الربابة حزين ولا عمرة فى قلبة دبلت الاغانى نظرة يا اهل الكرامات خلصت اغانى البطولات

عاش امبارح فرحان وتمر ايام واغانى وعمو دياب الغالى ع الدكة بيغنى لشوية سواح لاقصر بلدنا بلد سواح فيها الاجانب تتسوح بالاثار مليانة يا روكسر بالاثار مستعجب من حال الدنيا يحكى حواديت خضرة وابو زيد نار الخشب تنطفى ونار الحب متموتش اصل الربابة خشب متغرقشى يعنى انا لو مت انا ف حبك الربابة متغرقشى حافظة اغانى الوطن فاكرة الزمن وفى حضنى متنامشى لو طالعونى الجبل لاطلع على راسى لو قرشونى الحصى لاقرش على ضروسى لية ياحبايب تبيعونى رخيص وانا الغالى عمى دياب مواليد ارمنت اسمنت المريس مش على الخريطة المهم اصلا تبقى فية خريطة ركز فى وشة وبص الخد اسمر والعيون سودة والجبين بحرين تلاتة مية حلوة مية نيل دة وشة من زمان قبل الخريطة عمى دياب زى الهوا اللى بلا بيوت لكنه يحيى قلوب الحبايب مهما يسافر يعود طير م الطير الاصلية والطير بلا جناحات تسكن جحور التعالب

قلبى اتفطم ع الالم وشراع بيحرت فى نيل فدادين امل طارحين حنين من بعيد فاردة فى درعاتك ولما قرب منك لية تصدى؟

افتحى الابواب وردى؟ حر جايلك بالسلاسل حر جايلك بالصكوك افتحى الابواب وردى لونى اسمر لون ترابك شعرى ابيض وقلبى اخضر لسة فاكر ف العهودة لسة منسيتش الامانى اسألى خضرة الشريفة ؟ اسألى الست مريم اسألى الطاهرين جميعا

ناصر النوبى منصور

Tuesday, May 15, 2007

مسرحية بلدنا واة يابلدنا


بلدنا واة يا بلدنا(انقذو المريس من التهجير) اس او اس s.o.s
فجأة تقرر الحكومة المصرية بقرار 264 نزع ملكية 500 فدان من اجود الاراضى الزراعية وقد اصدر القرار الباطش رئيس الوزراء ووزير التنمية المحلية فى 7 فبراير 2007 بتحويل شاطىء النيل فى بلدنا المريس الى مرسى للمراكب السياحية وكذالك انشاء قرية سياحية


اتذكر الان يوسف شاهين وعبد الرحمن الشرقاوى ومحمود المليجى فى فيلم الارض (الارض لو عطشانا نرويها بدمانا عهد وعلينا امانة)
الثورة المجيدة قامت واعطت هذة الاراضى للفلاحين لما كان الملك فاروق ملك اتى عبد الناصر واعاد الارض لاصحابها
والان:
تم ضم قرية المريس التى تتبع جغرافيا وسياسيا الى محافظة قنا مركز ارمنت الى مدينة الاقصر



الفصل الاول

الناس بدأت فى الاعتراض (احنا مش ضد انشاء ميناء للمراكب )
_ انتوا يا مخاليق مش وش نعمة والفقر ليكم حشمة
_يا سيادة الجبار الطاغية العظيم نحن نجلك ونهابك ونخشاك سبحانك
احنا مش ضد انشاء المراسى السياحية
_ اومال اعتراضكم على اية ايها الكلاب الجرابيع؟
_نحن نشكر احسان معاليك وفخامتكم لوصفنا بالكلاب والجرابيع
فهذا فضل من مولانا الطاغية العظيم اسكنه الله فسيح جناتة
_ الموضوع ببساطة ان الناس فى بلدنا طماعة وجشعة وشوية صعايدة
لابسين جلاليب ومتخلفين حضاريا لا يرقوا الى مستوى جلالتكم فى التفكيير والتدبير والتعمير
_الناس يا مولانا المبجل والمهيب اعتادو على الفقر والجهل والتخلف
ودى امراض مزمنة والعلاج منها احيانا مستحيل
_طيب انا المولى العظيم الجبار القهار المرعب قررت ان انشأ الموانى
والقرية السياحية وسأجعل منهم نسخة طبق الاصل من تماثيل الخدم
وسوف اصل الى مسعاى هذا عن طريق الخطة الاتية
_تفضل يا مولانا المخطط المتوحش الرهيب
_اسمعوا منى ما وصلت له ذاتى وافكارى التى لا تقبل القسمة على اتنين والتى تكفر بالحكمة وتقدس الذات


_نحن نعشقك اكثر ايها المولى العظيم عندما تسهب وتطنب فى ذكر اوصافك وفى اثناءك على نفسك
ولكننا نحن ايضا من رعيتك الحقيرة التى ترغب ايضا فى الثناء عليك
والتقرب اليك ايها الجبار المؤذى دائما _
فنحن نستأذنك فى ان تترك لنا الحق فى مديحك والثناء عليك
_لكم هذا ايها الملاعين الوضعاء....يا اولاد النعجة السوداء
_هل يتفضل مولانا الجبار المرعب فى بث افكارة العظيمة لعبيدة الارقاء

_سوف اقضى تماما على هولاء الشراذم وسوف اجعل منهم عبرة لمن يعتبر.-
مولانا المرعب نرجوا الا تختلط عليك الاوراق ويقوم رجالك الاشداء بخلط الحابل بالنابل
__ايها الاوغاد ماذا تقصدون؟
نقصد ان الا تختلط عليهم الامور لنقص المعلومات لديهم فيقضوا
علينا نحن وانت تعرف من نحن ايها المخيف
_طبعا لن تختلط عليهم الامور فهم اهل خبرة وهذة ليست اول مرة يقومون بهذا
وانتم من الاقطاب العارفين لماضيهم الدنيء والوضيع وبما انكم من الوضعاء
فانتم تعرفون جيدا الفرق ما بين الحق والباطل
وبما اننى اشدكم بأسا ووضاعة وخسة تمكنت من السيطرة عليكم وعليهم ايها الاخساء الاوباش
_نشكر مولانا اعزة الله واذلنا – نشكر الظروف التى جعلت منك يا سيدى دائم السخط علينا
فسامحنا وارحم بنا وازد من سخطك وغضبك علينا نظل دائما عبيدك الاوفياء
اجعنا يا سيدى اكثر فانت تعرف ان المعدة بيت الداء وان الجوع كافر
طلع دين ابونا نكون اكثر خوفا وجبنا
_جميل جميل
_اتعرف يا سيدى ان احنا كلاب وشوية رعاع
ونتشرف ان ان تكون لنا قدوة بصراحة لم نرى احط منك ولا اشرس منك
,اجتمعت فيك يا سيدى كل الصفات الحقيرة والنبيلة
فانت جبان وشرس ابيض الوجة واسود القلب ذكى جدا واكثرنا غباءا ما انبالك وما واوضعك
–انت مفيش منك اتنين ولا ف الصين
_اعرف هذا جيدا
-اذن اثلج صدورنا السوداء افضحنا فى بيوتنا يا فضاح يا كريم- ابن سوءاتنا واقطع الاشجار

__ لقد قررننا نحن انا: ان اصب عليهم لعناتى بأن اقضى على جهلهم فأجعلهم اكثر جهلا وان اقضى على فقرهم
_وتجعلهم اكثر فقرا

- واية كمان ايها السيد العار ياما فى الجراب ايها الحاوى الخسيس
- سوف اشترى منهم ارضهم بتراب الفلوس سوف اشتت شملهم
واجعل منهم نسخة طبق الاصل منكم ايها الوضعاء الاخساء
وما عليكم الا ان ان تفتنوا بينهم فالفتنة اشد من القتل يا اوغاد
_نعم الرأى يا ابا الحكم فيتفرقوا بين القرى والنجوع بلا وطن
_اما اذا علت اصواتهم يوما ما نستغلهم اسوأ استغلال
ونبى لهم متحفا يحفظ تاريخهم ويجعلهم عبرة لمن يفكر ان يعترض او يثور فى هذا البلد
_ سحقا لك ولافكارك اللعينة يا سيدى اللعين هكذا يكون الظلم وهكذا تؤكد يا سيدى ان للفراعين لعنة

-سأجعل منهم تراثا لن يبقى منهم الا بعض الاغانى والمواويل
_القصب القصب والقصب عاوز المية يا واد
_قوللى يا قوللى كسرنى وكسر قوللى
والواد الليبى حضر جابلوا مسجل واتكسر
لن يبقى منهم غير اغانيهم الحزينة وارواحهم المنكسرة
_الحريم مش حتبطل عديد بس حتى العديد قوربوا ينسوة من يوم ما دخل التلفزيون
والشيخ ربيع مات وعلى ابو حسن بطل يغنى ومكارم مات ولطيفة كبرت
_يا محمد يا محمد الحاج شوقى مات الحاج شوقى مات
محمد_
لا حول ولا قوة الا بالله ابو منصور مستحملش
من يوم ما سمع ان بيته حيتهد والمستودع هيتشال
عوض_لا يا راجل قول كلام غير كدة انا نعرف
انة عيان من بدرى الغرض اللى حصل حصل امر اللهض
ناصر_عارف يا عم عوض انا من كتر السفر مرة فى اسوان
ومرة فى القاهرة ومر ة برة مصر كنت دايما بحس بغربة فى اى مكان غير بلدنا المريس
فى القاهرة مثلا ملايين بشر وتمشى فيها من اولها لاخرها مفيش حد عارفك تمشيها شارع شارع
ولا حد عارفك ولايسأل فيك احساس صعب يا ابو الزناتى
عوض ابو السيد:طبعا ياوردى انت فى المريس معظم الناس عرفاك
ولو مش عارفاك عارفة اخوانك الصغير قبل الكبير مثلا انا ساعات بتلخبط بينك وبين اخوك احمد
بس القطعية والملامح واحدة انتم عيال منصور وجدكم يوسف وعمامك ناس طيبين الله يرحمهم
_ناصر:الله يرحم الجميع
عوض ابو السيد:بس انا والله خايف على الشيخ النوبى من الموضوع دة
ابوك يا وردى ياما خدم البلد ابوك يا وردى ما يستحملش _جدك يوسف بنى الجامع والديوان
وابوك وعمامك اتبرعوا بأرض المستشفى الارض دى كانت جنينة مليانة نخل وتين ومنجة وعنب
ناصر؛ يا عمى عوض اللى عند ربنا ميضيعش
بس لما تتبرع لله ولو حتى بالبيت مفيش عندينا مانع
لكن ان احنا نطرد من بيوتنا واراضينا بالذوق او العافية سواء رضينا او مرضيناش
عوض ابوالسيد : كلام ولا ف الحواديت يا وردى انا من ساعة متولدت فى المريس
وعمرى فى يوم مفكرت انى حعيش او ادفن براها
ابو الزرقا:يا ابو الزناتى زمان كنا ندفن فى جبانة ارمنت الحيط
دلوقتى لما يا ياخدوا الخربان والارض ويدوكم بيوت وارض فى جبل المريس
او الحورجة حتبقى الجبانة جنب البيت والناس متتمشورش من المريس لأرمنت الحيط
او الجنازة تطلع من البحر للجبل ويطلع تلاتة ميتين الناس فوق الجرارات وفى التيوتات والعرابى الكبوت
حمايد:والله الحكومة باين عليها عاوزة تريحنا وتريح الناس يعنى لما يدونا بيوت ف الجبل
او الحرجة حتبقى الجبانة جنب البيت
ابو الزرقا: طاب مين قلك بعد ما يشيلونا من بيوتنا هيلا بيلا زى بالات مصنع سكر ارمنت
وزى الكرس بتاع البهايم ويجيبوا القالابات ويرمونا فى الجبل
طاب اية اللى ضمنا بكرة لما يلاقى شوية اثار ويروحوا يهجرونا تانى
خلى بالك يا استاذ ناصر انت سيد العارفين ان اللى حصل للقرنة ممكن يحصل لينا
وتتقلب الدنيا علينا ويجى الراجل ابو مناخير زى البغبغان ويجيب القنوات الفضائية
السى ان ان ويقرر انه صاحب الكشف الاثرى
ويعمل معسكر حولينا ويبدا مسلسل التهجير التانى بحجة الصالح العام
وبأسم المحافظة على الحضارة الانسانية من الضياع
ناصر: شىء مزرى ومؤلم امبارح وانا معدى من القرنة صعبت على بيوت الناس
البيوت كانت جميلة وانيقة وكان منظرها جميل جدا مع الجبل نسيج واحد
الناس كانت عايشة فى امان والجبل كان متونس بيهم وبحكاويهم لكن حسبنا الله ونعم الوكيل
..عارفين كان معايا اصحاب اجانب كل سنة يجوا مصر ويعشقوا الناس فى مصر قبل الأثار
لما شافوا البيوت المهدودة زعلوا جدا وفيهم سيدة جاتها هسترية
وصرخت بالصوت الحيانى وقالتلى دة مش ممكن اللى بيحصل فى بلدكم دة ..حرام والله حرام
احنا بنحب بلدكم ودة عمل غير انسانى..هما لية فى بلدكم بيخلوا الناس تكرة الاجانب والسياح
..البيوت والمسيح كانت اجمل البيوت يعنى تواصل ما بين زمان والحاضر
وبعدين مهى نفس البيوت اللى كان عايش فيها المصريين زمان
بيوت من الطين بيوت من نفس لون الناس بيوت شبهم وشبه المكان وراحت الست تبكى وتتحسر وتلعن
حمايد: معقولة الكلام دة؟
ناصر: الناس دول بيحبوا يشوفوا الناس والاماكن اللى مش شبههم يؤمنوا ان الاختلاف رحمة
بيحبوا اللون بتاعنا بيحبوا لون الطين انتوا عارفين ان اسم مصر فى كل اللغات مشتق من طمى النيل
الزناتى: اومال لية عاوزين يطينوها علينا و يعملوا خليج نعمة تانى وقرية سياحية فى بلدنا
مادام الضيوف اللى جايين بلادنا بيحبونا
زى ماحنا اقدة
ابو الزرقا: يا بهيم انت مسمعتش عن سيدك الجولف دة ملا البلد من سيناء لغاية لوكسر
حمايد: مدد مدد مدد ...ايوة انا عارفوا قوى قوى صغطرون
ومن ضربة واحدة يتنطط زى العفاريت لغاية ميوقع فى خرمة وفتحة فى الارض
ابو الزرقا: اصل سيدك الجولفى من العالم السفلى ولما ينشل على حد لازم ياخدوا معاة للأرض!

اغنية

بين الصواب والصح مفيش غلط عقلى خلاص منى شرد
ادور ع اللى باقى منى وسط صخر اشقة ينقسم لالف صخر
ادور ع اللى باقى منى وسط بحر واضرب بدرعاتى واعوم اعوم لاى شط
يجذبنى خوفى لتحت واصرخ عليك يا وطن بين الحياة والغرق
من بوعد الصدى وطرش الودان تمرر حلاوة الروح يتحرر غريق مجنون


الفصل الاول من مسرحية (بلدنا واة يا بلدنا) بقلم سكان قرية المريس المسرحية من ناصر النوبى
والان ادعوكم لكتابة الفصل التانى لانى مش مقتنع بالممثليين والمخرج غبى جدا! بس بصراحة انا مقتنع جدا بالكومبارس
اولاد بلد ! فهيا نكتب مسرحية سوا
انا بكرة العمل الفردى علشان كدة انا اسست فرقة جميزة من 3 سنين واكتشفت ان احنا شعب فكة من اول فلنكة حتى اخر فلنكة من اسوان حتى اسكندرية بمعنى ان العمل الجماعى فى مصر فاشل جدا لذالك ان متعاطف جدا مع شخصية الطاغية الجبار القهار علشان كدة توقفت عن كتابة المسرحية للأبد.
ناصر النوبى




Thursday, May 10, 2007

المريس تنقرض

المريس غرب النيل

‘ لكل امة من الأمم مأساتها الخاصة التى تحرض على الابداع او الصراع
فهل كان المصرى القديم مدركا لما يحدث اليوم فى البر الغربى على بعد ثمانية كليومترات من جبانة طيبة العاصمة وعلى اقل من ثلاثة كيلوميترات من معبد ارمنت معبد الاله المرعب مونتو اله الحرب والذى يرجع لهم الفضل فى انشاء عاصمة الدولة الوسطى ( اثت تاوى) صاحب الفضل فى توحيد البلاد حيث اشتهر هذا الاقليم على مدار التاريخ بشجاعة واقدام قاطنية ومواطنية!
لم تصلوا الى جملة مفيدة من هذا المقال حتى الان ؟ اننى احاول الدخول فى الموضوع دون اسهاب او اطناب او على الاقل دون ملل!
هل فقدت مصر القدرة على الابداع والاضافة؟
هل هناك بعد الصفر ذنب؟
هل كانت مأساة المصرى القديم ابدية؟ وهل الذى استطاع ان يبنى الاهرامات لم يستطع ان يبنى كوبرى مثلا؟
الشرق شرق والغرب غرب هذة هى سنة الحياة ! ما اجملها من رحلة ان تعبر الى البر الغربى فى قارب صغير اوحتى رفاص يعمل بالمواتير الكتر بلر صناعة امريكا البلد ما اجملها من رحلة كانت تستغرق اكثر من ساعة احيانا من قرية المريس مركز ارمنت حتى الاقصر على متن رفاصات بيرم او ابو عياد او حتى سويحة فى الحقيقة كان بيرم اسرعهم ورفاص ابو عياد ابطأهم اتذكر الان عمى حليم محصل الرفاص كان رقيقا ووديعا وكان يمتعنى حقا النظر الى وجهه الطيب والى شنطتة التى يضع بها النقود كنت استمتع بصوت النقود المعدنية وكان يسيل لعابى عندما ارى بائع الحلوى وهو يبيع الحلوى للاطفال اثناء الرحلة من المريس قريتى الى الاقصر وكنت اسأل نفسى لماذا لا يشترى عمى حليم بكل هذة النقود حلوى ويقوم بتوزيعها على كل الركاب عندئذ لن يحتاج الى حمل هذة الشنطة ؟!
عندما تعتاد على السفر والأبحار منذ الطفولة على اسطح المراكب الشراعية او حتى على متن الرفاصات تسطيع ان تخلق علاقة وطيدة بينك وبين النيل تستطيع ان تتأمل الضفاف ومن عليها تسطيع ان تفهم معنى الجغرافيا بمعنى انك تخلق علاقات وطيدة بينك وبين الطبيعة بينك وبين النيل الذى اصبح الان مرتعا لكل مظاهر الفساد والتلوث البصرى والانسانى ففى مدينة الاقصر تم الاعتداء على شاطىء النيل من معبد الاقصر حتى الكوبرى المبجل فنادق ثم فنادق ثم مراكب اعتقد ان اهالى الاقصر الان لا يروا النيل الا اذا اذاع التليفزيون المصرى اغنية عبد الوهاب والشاعر العبقرى محمود حسن اسماعيل اغنية النهر الخالد
تن تن تن تتاة اة اة تن تن تن تتاة واة واة على خبيتنا واللى عايزة خلفة

اما عن اهالى القاهرة فقد اصابهم الزهايمر المبكر فالطريق الدائرى مثلا وانت تعتلية بالسيارة تفكر وتفكر فى اول كمين علية بعد مرورك بكم من العشوائيات تحيل حياتك الى جحيم بصرى ومتخدش بالك من نهر النيل الاسير اللى تحت الكوبرى وعلى كوبرى عباس ماشية وماشية الناس يا فروتا وانا ناس!
وبعدين فى اللى بيحصل دة؟! لية التاريخ بقى بايخ وسخيف فى البلد دة!؟

طاب يعملوا اية الفراعنة لوبعثوا اليومين دوول؟ اولا حتحصل ازمة مرورية للارواح فى المتحف المصرى بمعنى ان الكاهات والباءات اول متطلع من المتحف الى ميدان التحرير مش حتعرف حتروح على فين؟

بصراحة حيفتكروهم عاملين مظاهرة او يعتقدوا انهم تنظيم جديد وحيخدوهم حامى بارد حامى بارد بالعصيان والبلغ بما فيهم كل الملوك
والأمراء وتماثيل الخدم الاوشابتى والغلابة بعد كل السنين اللى ماتوها
يتم القضاء على ارواحهم بالبلغ والبيادات واعادتهم للمتحف الجديد المزمع بناءه فى الجيزة فى اضيق مكان فيكى يا مصر واللى ما يشترى يتفرج البيت جنب الجبانة المتحف جنب الهرم وما على السائح الا ياخدها
كعابى بعد ما يخلص زيارة الهرم ياخدها مشى بين الخرتية والبايعين لغاية ميطلع تلاتة ميتين اهلة ومش لازم يركب اتوبيسات سياحة وهى اية لازمة الاتوبيسات السياحية م الدولة بتوفر فى البنزين _عارف يا عم خفرع انا حاسس انة حيجى اليوم اللى حينقلوك فية للمتحف البريطانى او اللوفر علشان يا سيدى التلوث زاد من حواليك ودخان العربيات والاتوبيسات السياجية والرحلات السريعة التيك اووى موش لاقية بارك
يعنى عاوزين بارك للاتوبيسات والاهرامات دى مقرشة وزاحمة المكان ع الفاضى وبدل م المرشدين يصدعوا الاجانب والسياح بالقصص والخزعبلات اللى بيحكوها عمال على بطال نعمل قاعة كبيرة للزوار ونعرض افلام مضغوطة اى اسطوانات اى سيديهات مصورة بكاميرة افلام فديو كليب فى هذة القاعات والسائح يدفع تذكرة الهرم والسيمنا فى وقت واحد يا بلاش!!
ويبدأ الفيلم بحكاية لطيفة (انكم الان فى سينما الاهرامات التلاتة وكلبة عمى شحاتة عملت بيبى ف السباتة بيبى بيى واة بيبى بيى واة يابوى)
ازاى الكلبة تعمل بيبيه فى المكان اللى بتنام فيه؟
ارجع تانى لفكرة المأساة او الخلود _طبعا مش دايم الا وجه سبحانة!
فعندما يقام المشروع العملاق فى البر الغربى من بناء الكثر من 18 فندق
يحدث الاتى:
لو افترضنا ان المشروع مقام لاكثر من 182 مركب سياحى حفاظا عليها من الحريق واقامة محطة تموين للمراكب ممكن يحصل اية؟
ماذا يحدث عندما نضع البيض فى سلة واحدة؟ وفيرس انفلونزا الطيور الارهابى الخطير لم يتم القضاء علية بعد؟ البنزين جنب شركة النيل للكبريت 55 عود وفوت علينا بكرة وادفع تعويضات للارواح وللمراكب
واسال سؤال لشركات التأمين هل توافق على هذا التجمع الرهيب للمراكب بأفتراض ان متوسط عدد الغرف فى المراكب يزيد على 60 كابينة وهذا يعنى ان هذة المراكب فى رأس السنة والاعياد اوفربوكنج اى كاملة العدد
60 فى 2 فى 182 مركب 21840 غير العاملين والمرشدين اللى نايمين فى الصندك واللى نايمين فى كباين الاسطف؟!!
_طيب حنفترض ان الامن مستتب وذلك لكفاءاتنا الامنية الشريفة واليقظة
لما الزبون اللى ع المركب ينزل يتمشى او يركب الدراجات الكهربية للوصول الى البازارات والكفيهات شوبات والمطاعم المزعم بناءها فى حرم الميناء العملاق هل لن يؤثر ذلك من قريب او بعيد على القوة الشرائية للزبون داخل المركب نفسة بمعنى انه سوف يتعشى ثم يتمشى ثم يدخل الى اى قهوه فى الميناء المقدس او اى بار والسهرة تحلى ويصرف فلوسة بره المركب و يرجع الى المركب يا مولاى كما خلقتنى ولكن لحل هذة المشكلة وعدم المساس بأرزاق اصحاب المراكب عليهم ان يقوموا بشراء او تأجير هذة البارات والكافيهات وبهذا تحل المشكلة لكن لان الفلة قد وقعت فى الزجاجة تظهر مشكلة اخرى الا وهى ان اصحاب المحلات والبازرات الذين نزحوا من الاقصر بعد ان تصبح المدينة مدينة اشباح بعد ان ارسيت المراكب بعيدا عنهم ( مثلما يحث اثناء السدة الشتوية لهويس اسنا)
طمعا فى الحصول على بازار فى الميناء العملاق عرضة للتشرد الابدى!
لذا ستقام المناقصات بين اصحاب المراكب واصحاب البازرات ومن يدفع اكثر يرسو علية المزاد بمعنى اننا سنحتاج الى مرسى جديد للمزادات!
وكلة طبعا على راس الزبون ولو عرفتم ان السائح اليومين دوول يدفع ما بين 400 الى 500 يورو ثمنا للاقامة مدة تزيد احيانا على العشرة ايام يا بلاش! معروف ان ى حد فينا لما يدخل محل كشرى عارف انه سوف يأكل يوم ما يأكل حيدفع خمسة جنية ولو حبييت تتغدى كباب وكفتة عارف انك حتدفع اكتر من 65 جنية بالسلاطات بمعنى انك متطلبش من واحد دافع كلام فاضى يصرف فى مسمط او محل كشرى 100 جنية مثلا وتحاول ان تقنع فية ان دة هو الطبق المفضل للالهه عدست الهة الاسهال عند المصريين البوساء!
ناصر النوبى

1. ناصر النوبى said,
مايو 8, 2007 في 6:06 مساءاً
الى محمد منير عدى يا واد اسبوع من ساعة ما سافرت وانا بفتكرك كل يوم ومن يوميها وانا بحبس فى دموعى لكنى فعلا بكيت عليك _عارف امتى يا محمد؟لما سبناك فى بيتك لحظة فراقك لحظة ما انا اديت ظهرى ليك وانا وخارج من المدفن فى اللحظة دى بكيت لانى مبحبش الفراق_بس يا واد يا محمد انا عمرى محنساك كنت دايما فخور بيك وكنت بتنمى ليك كل خير بس احيانا مكنتش ابين دة ليك


عدى يا واد اسبوع من يوم ما سافرت
وانا بحبس فى دموعى لكنى بكيت
عارف امتى وفين؟
ساعة ما اديت ضهرى وفوتك وحدك فى اللحظة دى بكيت
بس ياواد يا منير عمرى محنساك
ولا حنسى غناك يا محمد غنى هناك
يا محمد بص لفوق السما فى الجنة مليانة نجوم

يمكن لوبصيت على نجمةحبيبتك يمكن باصة عليها

غنى ياواد فى الجنة احكيلى يا قلبى شايف اية؟

واية اخبار النيل واللمة

الناس برضة بتتعارك؟مين فى الصورة!

حلفتك بالغالى رسول الله اية اخبار اختى امال؟

شافعة ياحاجة شافعة يا ام محمد!

كنت صغير مش فاهم حاجة
امى بتبكى وانا ابكى مش عارف لية؟
امانة يا واد خد بالك منها
انا شوفت ابوك واخوك ودموعهم

اطمن نام نام ف سلام كل اصحابك بيحبوك

فاكرينك عازمينك على رحلة لو حتى تموت

Tuesday, May 8, 2007

نار الحب


نار الخشب تنطفى
ونار الحب متموتشى
يعنى انا لو مت انا فى حبك الربابة متغرقشى
فاكرة اغانى الوطن
فاكرة الزمن وفى حضنى متنامشى
ناصر النوبى